Wednesday, November 3, 2010

MINGGU 14 : JURNAL REFLEKSI


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Refleksi pada minggu ini merupakan refleksi minggu terakhir yang mengajak saya untuk mengulas mengenai keseluruhan tajuk yang telah saya pelajari di dalam kursus ini iaitu kursus Muzik Tradisional Malaysia SMP 2252 yang dipimpin oleh En Amran Bin Aris.

Pada pendapat saya, kursus ini merupakan salah satu kursus yang amat menarik minat saya kerana ianya melibatkan penulisan di dalam blog. Salah satu daripada sebab kenapa saya menyukainya adalah kerana saya amat berminat dalam penulisan di dalam blog. Pada pendapat saya juga, penulisan di dalam blog ini merupakan salah satu pendekatan yang terbaik kepada para pelajar kerana ada di antara pelajar-pelajar kita pada masa kini lebih menjurus kepada penulisan untuk meluahkan hasrat hati mereka. Tugasan yang diberikan juga melibatkan penulisan di dalam blog. Ianya telah memberi satu kemudahan kepada para pelajar agar dapat menghantar terus tugasan yang telah diberikan tanpa perlu membuat 'hard copy' bagi setiap tugasan ini. Tuntasnya di sini, para pelajar telah berjimat dalam menguruskan hal kewangan mereka. Kursus ini juga telah mengggunakan laman sosial yang disediakan dengan sebaiknya iaitu penulisan blog mengenai subjek yang dipelajari.

Selain itu, penulisan di dalam blog ini juga mendedahkan para pelajar kepada dunia internet yang semakin lama semakin maju ini supaya para pelajar kita tidak lagi seperti 'katak di bawah tempurung' apabila di minta untuk berbicara mengenai internet dan kemudahan yang disediakan di dalamnya. Tidak ramai dalam kalangan pelajar kita yang sentiasa terdedah dengan dunia internet dan laman sosial seperti 'Blogger' ini. Penulisan di dalam blog ini juga bukan sahaja melibatkan 'Blogger' tetapi juga 'Facebook' yang merupakan salah satu laman sosial yang amat popular dalam kalangan pelajar pada masa kini. Sebarang tugasan yang perlu di hantar akan diutarakan di dalam laman ini.

Dari segi kandungan kursus yang telah dipelajari pula, setiap tajuk yang dipilih untuk diutarakan kepada saya dan rakan-rakan merupakan tajuk yang amat menarik minat kami untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut lagi. Kadang kala tajuk yang diutarakan membuatkan saya ingin merasa sendiri bagaimana sesuatu persembahan itu dimainkan dan dipersembahkan. Dalam pada itu, ada juga di antara tajuk-tajuk yang diutarakan merupakan tajuk yang asing bagi saya dan merupakan tajuk baru bagi saya. Oleh itu, saya amat berbangga setelah mengikuti kursus ini kerana saya telah mempelajari pelbagai tajuk baru yang menarik dan saya boleh mengaplikasikannya di sekolah kelak.

Walaubagaimanapun, penulisan di dalam blog ini juga banyak menguji kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar. Hal ini kerana, bukan mudah untuk menghasilkan penulisan yang terbaik tanpa berfikir dengan baik. Penulisan juga seharusnya memudahkan para pembaca untuk memahami apa yang hendak disampaikan dan motif di dalam sesebuah penulisan itu seharusnya jelas supaya pembaca akan lebih mudah memahami dan tidak bercelaru. Penulisan juga harus menarik minat para pembaca supaya para pembaca tidak cepat bosan dengan hasil penulisan yang telah dihasilkan.

Penggunaan blog di dalam kursus ini juga memudahkan para pelajar untuk mendekatkan diri dengan pensyarah, hal ini kerana para pelajar akan mengutarakan setiap persoalan yang bermain difikiran mereka di blog ini untuk dijawab oleh pensyarah. Di samping itu, para pelajar juga boleh mengutarakan dan menyuarakan pendapat mereka yang dianggap wajar untuk diaplikasikan kepada rakan-rakan yang lain di dalam blog ini.

Kesimpulannya, bagi saya pengajian melalui blog ini merupakan salah satu cara yang memudahkan pelajar untuk mengikuti pengajian ini. Di samping kewangan mereka dapat dikurangkan, masa para juga dapat digunakan dengan sebaiknya. Di samping melakukan tugasan lain mereka boleh membuat refleksi jurnal yang telah diamanahkan ini dengan sebaiknya. Saya berpendapat agar pengajian melalui laman sosial 'Blogger' ini dapat diteruskan dan mempertingkatkan kecanggihan yang terdapat di dalam laman ini. Dengan cara ini juga dapat mengelakkan para pelajar daripada menjadi pelajar yang 'Buta IT'. Sampai di sini sahaja coretan refleksi saya pada minggu terakhir ini.

Di kesempatan ini juga, saya ini mengucapkan 'Good Luck' kepada semua rakan-rakan yang mengikuti kursus ini dan semoga kalian dapat menjawab setiap persoalan yang dikemukan dengan jayanya. Kepada En Amran, terima kasih di atas segala tunjuk ajar yang telah diberikan oleh En kepada kami semua. Segala ilmu yang telah En perturunkan akan saya gunakan dengan sebaiknya kelak. Halalkanlah segala ilmu yang telah En berikan kepada kami. Doakan kejayaan kami semua.

Sekian Terima Kasih




0 comments:

Post a Comment

 

Blog Pelajar Kumpulan A

Blok Pelajar Kumpulan B

Blog Pelajar Kumpulan C

SMP2252 FATIMAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template